Φεστιβάλ θεάτρου στο «Πρότυπο Αθηνών» («Ράφτης Κυριών» του Ζωρζ Φεντώ)

 Φεστιβάλ θεάτρου στο «Πρότυπο Αθηνών»

Ζωρζ Φεντώ «Ράφτης Κυριών»

Την Παρασκευή, 19  Απριλίου  2019, μια θεατρική ομάδα μαθητών της Β΄ Λυκείου παρουσίασε στους μαθητές του σχολείου το έργο του Ζωρζ Φεντώ «Ράφτης Κυριών».

Γιατί ο Ζωρζ Φεντώ;

Ο Γάλλος δραματουργός Ζωρζ Φεντώ ήταν γιος του Ερνέστ Φεντώ, του μυθιστοριογράφου. Από πολύ νωρίς, ο Φεντώ άρχισε να ενδιαφέρεται για τη συγγραφή. Έγραψε, συνολικά, εξήντα θεατρικά έργα, τα οποία έγιναν ανάρπαστα από παριζιάνικα θέατρα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Γάλλοι θεωρούν τον Φεντώ ως έναν από τους σημαντικότερους -μετά τον Μολιέρο- εθνικούς κωμωδιογράφους, τα έργα του οποίου χαρακτηρίζονται από πρωτότυπη και έξυπνη πλοκή, καθώς και από ραγδαία εξελισσόμενη υπόθεση. Συχνά, η υπόθεση βασίζεται σε κωμικές συμπτώσεις και λάθη. «Για να ανεβάσει κανείς τον Φεντώ, πρέπει να κατέχει πραγματικά μια ανεξάντλητη πείρα», έλεγε ο μεγάλος Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.

Γιατί ο «Ράφτης Κυριών» ;

Αστείες κωμωδίες, όπως αυτό το δημοφιλές, σε όλον τον κόσμο, έργο, το οποίο έγραψε ο Φεντώ σε ηλικία μόλις 25 ετών, έχουν πάντα ζήτηση. Πρόκειται για μια ελαφρά, άμεση κωμωδία με «ανεμοστρόβιλο» ραδιουργιών, μπερδεμάτων και παράλογων καταστάσεων, κέντρο των οποίων αποτελεί ο βασικός ήρωας Μουλινό. Η υπόθεσή της είναι αρκετά διασκεδαστική και στη ζωή συμβαίνει συχνά: μια ενάρετη νέα κοπέλα έτυχε να παντρευτεί έναν έμπειρο γυναικά, τον Μουλινό, ο οποίος ξεκίνησε μια συνηθισμένη, για αυτόν, ερωτική περιπέτεια νοικιάζοντας ένα διαμέρισμα για αυτόν τον σκοπό. Σε αυτό το διαμέρισμα, βρέθηκαν, τυχαία, όχι μόνο ο ίδιος ο εραστής και το «πάθος» του αλλά και άλλα πρόσωπα του έργου. Οι ήρωες μπερδεύτηκαν στα ψέματά τους τόσο πολύ, που πιάστηκαν οι ίδιοι στα δικά τους δίχτυα, όπως και ο Μουλινό, ο οποίος αναγκάστηκε να παραστήσει έναν ράπτη κυριών. Αν συγκρίνουμε αυτήν την κωμωδία με τα «Παντρολογήματα» του Γκόγκολ που ανέβασε πριν από δύο χρόνια η ίδια θεατρική ομάδα, θα διαπιστώσουμε ότι εκεί όπου ο Ρώσος συγγραφέας, με θλίψη και συμπόνια, διηγείται την ιστορία ενός γάμου που δεν πραγματοποιήθηκε, ο Γάλλος δραματουργός μάς δίνει τη δυνατότητα να γελάσουμε  πολύ με την ιστορία μιας απιστίας που δεν έλαβε, τελικά, χώρα. Οι συζυγικές απάτες, οι μικρές απιστίες και μια ασυνήθιστη ελαφρότητα σκέψεων είναι αυτές που διασκεδάζουν το κοινό, το οποίο, στο τέλος, περιμένει ένα σκάνδαλο, για να ξεμπερδέψει τις καταστάσεις που βγήκαν εκτός ελέγχου. Όμως, η ίδια η λύση προκαλεί σε όλους έκπληξη, ακόμα και στα ίδια τα πρόσωπα του έργου. Η μοίρα «βάζει τα ψέματα στη θέση τους» και, ένα λεπτό πριν την καταστροφή, διορθώνει την κατάσταση: όλα τα ζευγάρια συμφιλιώνονται, χωρίς να προλάβουν να ανακαλύψουν την απιστία.

Πίσω από ένα συνηθισμένο διαχρονικό θέμα, υπάρχει ένα μήνυμα για τους θεατές: αν κάποιος ζει μόνιμα μέσα στο ψέμα, κάποια στιγμή αυτό θα αποκαλυφθεί. Ο Φεντώ, στην κωμωδία του, δεν αναφέρει γεωγραφικές ονομασίες και χρονολογίες, σαν να θέλει, για μία ακόμη φορά, να μας επιβεβαιώσει ότι το θέμα του έργου αγγίζει όλες τις κοινωνίες καθιστώντας το διαχρονικό.