In: Eκδηλώσεις, Latest News

Ημερίδα Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Αθηνών «Επιλογή επαγγέλματος, επιλογή τρόπου ζωής»

 Είναι αδιαμφισβήτητο ότι το επάγγελμα που διακονεί κανείς επιδρά καθοριστικά στην καθημερινότητά του, διαμορφώνοντας έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής. Τη συγκεκριμένη «δυναμική» του επαγγέλματος πολύ συχνά αγνοούν οι έφηβοι, όταν καλούνται να επιλέξουν κατεύθυνση σπουδών, με αποτέλεσμα να οδηγούνται σε κάποια επιλογή που δεν ταιριάζει με τη ζωή που ονειρεύονται να διάγουν. Μάλιστα, το πλήθος των νέων επαγγελμάτων που συνεχώς αναδύονται καθώς και το διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο που διαμορφώνεται, ακόμα και στα λεγόμενα «παραδοσιακά επαγγέλματα», κάνουν την απόφαση αυτή των εφήβων να μοιάζει σαν μια εξίσωση με πολλούς αγνώστους.

     Στο σχολείο μας, έχει γίνει παράδοση, να προσκαλούνται, κάθε χρόνο, διακεκριμένοι επαγγελματίες από διαφορετικούς επαγγελματικούς χώρους, με σκοπό να μιλήσουν στους μαθητές μας για τις σπουδές στο αντικείμενο που διακονούν. Εφέτος, η Ημερίδα Επαγγελματικού Προσανατολισμού πραγματοποιήθηκε την Κυριακή, 10 Νοεμβρίου 2019. Την εκδήλωση αυτή στήριξαν με την παρουσία και τον λόγο τους κορυφαίοι ομιλητές που ασμένως αποδέχτηκαν την πρόσκληση του σχολείου μας να μιλήσουν στους μαθητές που βρίσκονται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, αυτό της επιλογής ενός επαγγέλματος, που, ταυτόχρονα, θα σηματοδοτήσει και μια συγκεκριμένη πορεία ζωής.

     Η εκδήλωση ξεκίνησε με τον Διευθυντή του Γυμνασίου κ. Ανδρακάκο Κώστα να απευθύνει έναν εγκάρδιο χαιρετισμό σε όλους τους παρευρισκομένους που, αν και ήταν Κυριακή πρωί, είχαν κατακλύσει την αίθουσα των εκδηλώσεων του σχολείου μας. Ευχαρίστησε τους εκλεκτούς ομιλητές της  Ημερίδας, κ.κ. Γεραπετρίτη Γιώργο, Κούρκουλα Ανδρέα, Μπούρα Χριστίνα, Μπουραντά Ηρακλή, Ρήγα Φάνη και Σάλλα Χαριτίνη και αναφέρθηκε στη σημασία της σφαιρικής ενημέρωσης των παιδιών περί των επαγγελματικών επιλογών για τη λήψη ορθών και σταθμισμένων αποφάσεων.

     Η Δρ Μπούρα Χριστίνα, Μαθηματικός, Επίκουρος Καθηγήτρια Κρυπτογραφίας στο Πανεπιστήμιο των Βερσαλλιών, ως πρώτη ομιλήτρια, μίλησε με θέμα : «Η Κρυπτογραφία σήμερα». Αρχικά, αναφέρθηκε στη σύγχρονη Κρυπτογραφία που έκανε την εμφάνισή της από το 1970 και μετά. Με λόγο εύληπτο και άμεσο, εξήγησε πώς οι εφαρμογές της Κρυπτογραφίας είναι παρούσες σε ποικίλες εκφάνσεις της καθημερινότητας, όπως στην πιστωτική κάρτα ή το κλειδί του αυτοκινήτου. Ακόμα, έκανε λόγο για το έξυπνο ψυγείο και το έξυπνο κλιματιστικό, που συνδέονται με το διαδίκτυο και τα οποία χρειάζονται και αυτά μια προστασία, προστασία που προσφέρει η επιστήμη της Κρυπτογραφίας, η τομή, δηλαδή, των Μαθηματικών και της Πληροφορικής. Σε σχέση με την επιστήμη της Πληροφορικής, τόνισε ότι έχει πολλά πεδία επαγγελματικής ενασχόλησης, όπως είναι ο προγραμματισμός, ο σχεδιασμός ιστοσελίδων και εφαρμογών σε ηλεκτρονικές συσκευές και η τεχνητή νοημοσύνη. Μάλιστα, εφαρμογές της χρησιμοποιούνται και στην Ιατρική. Κλείνοντας την ομιλία της, η κ. Μπούρα προέτρεψε τους μαθητές να μείνουν στη χώρα μας για σπουδές, τονίζοντας ότι το επίπεδο σπουδών στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα υψηλό.

     Στη συνέχεια, ο Δρ Γεραπετρίτης Γιώργος, Καθηγητής Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Υπουργός Επικρατείας, μίλησε με θέμα : «Νομικά επαγγέλματα, σήμερα και αύριο». Υπογράμμισε ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι πολύ υψηλών προδιαγραφών, με αποτέλεσμα οι Έλληνες μαθητές να διαπρέπουν στο εξωτερικό. Το υψηλό επίπεδο γνώσεων των Ελλήνων μαθητών σε συνδυασμό με την οικονομική δυσπραγία που κατατρύχει τη χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχουν οδηγήσει στη διαρροή ανθρώπινου δυναμικού από τη χώρα μας. Αυτό είναι, λοιπόν, το τίμημα μιας καλής εκπαίδευσης. Παράλληλα, δε δίστασε να προτρέψει τους μαθητές να «κεφαλαιοποιήσουν» τις γνώσεις τους στον ελληνικό χώρο. Αναφορικά με τις τρεις νομικές σχολές της Ελλάδας, σημείωσε ότι έχουν δημιουργήσει ένα πλέγμα συνεργασιών με ξένα πανεπιστήμια για ανταλλαγή φοιτητών και έχουν καταφέρει να αποσπάσουν δέκα πρωτιές σε διεθνείς διαγωνισμούς, ακόμα και σε εξειδικεύσεις όχι τόσο γνωστές στο ευρύ κοινό, όπως είναι το Δίκαιο του Διαστήματος. Στη συνέχεια, έκανε λόγο για την επαγγελματική εξέλιξη που δύναται να έχει ένας δικηγόρος καθώς και το γεγονός ότι, πλέον, δεν υπάρχει ένας μόνο δικηγόρος σε ένα γραφείο- όπως παλαιότερα- αλλά εταιρείες νομικές που απαρτίζονται από ευρύτερες ομάδες νομικών και παρέχουν στήριξη διαφορετικού είδους. Η εξειδίκευση στον νομικό κλάδο είχε ως αναπόδραστη συνέπεια να φθίνει η λογική του ατομικού δικηγόρου που γνωρίζει τα πάντα. Η Νομική, σημείωσε, είναι μια οριζόντια επιστήμη με πολλές διεξόδους επαγγελματικής αποκατάστασης. Σε ερώτηση μαθητή σχετικά με το προφίλ που πρέπει να έχει όποιος ασχοληθεί με τις νομικές σπουδές απάντησε ότι ο νομικός καλείται να διαθέτει λογική, συναισθηματική νοημοσύνη και αγωνία για τη γνώση, που να τον οδηγεί σε συνεχή εγρήγορση. Κλείνοντας τον λόγο του, τόνισε ότι : «εύκολος δρόμος δεν υπάρχει, ο δρόμος είναι η ανηφόρα».

     Στη συνέχεια, από τον χώρο των νομικών επαγγελμάτων περάσαμε σε αυτόν της αρχιτεκτονικής. Στη μετάβαση αυτή, πολύτιμος «οδηγός» στάθηκε ο Δρ Κούρκουλας Ανδρέας, Αρχιτέκτων Μηχανικός και Αναπληρωτής Καθηγητής της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με την ομιλία του «Χωρογραφίες». Ξεκινώντας, ο κ. Κούρκουλας επεσήμανε ότι το επάγγελμα του αρχιτέκτονα βρίσκεται «εν κινήσει», καθώς άλλη εικόνα παρουσίαζε τις δεκαετίες του 1970 και 1980 και εντελώς διαφορετική σήμερα. Βασική αιτία για τη διαφοροποίηση αυτή είναι και η θεωρητική κατεύθυνση της αρχιτεκτονικής, καθιστώντας πλέον το εν λόγω επαγγελματικό πεδίο συνδυασμό θεωρίας και πρακτικής. Στη συνέχεια τόνισε ότι, καθώς η επιστήμης της αρχιτεκτονικής απαιτεί να προσεγγίζουμε τα πάντα υπό κλίμακα, ενεργοποιεί το φαντασιακό του ανθρώπου και, παράλληλα, απαιτεί αναλογική σκέψη από τον επαγγελματία που κατασκευάζει κάτι το οποίο τον περιέχει. Ο κ. Κούρκουλας έκανε λόγο και για το ότι η αρχιτεκτονική βρίσκεται σε διαρκή ρήξη με τη φύση, πιστεύοντας ότι έτσι θα προκύψει μια καλύτερη ισορροπία. Έτσι, η εργασία του αρχιτέκτονα καθίσταται παρεμβατική και στρατηγικού χαρακτήρα για τη συγκρότηση των κοινωνιών. Δυστυχώς, η οικονομική ύφεση χτύπησε αδυσώπητα τον κλάδο αυτό ∙ ωστόσο, η δυναμική που κρύβει μέσα του τον βοήθησε να επιβιώσει και, πλέον, ανακάμπτει. Σήμερα, θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι η αρχιτεκτονική συμβάλλει καθοριστικά ακόμα και σε μια παραγωγή  θεατρική ή κινηματογραφική, καθώς υπάρχουν πλείστες εξειδικεύσεις της που σχετίζονται με τη σκηνογραφία και τη μόδα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο «η χωρογραφία» της αρχιτεκτονικής συνδέεται και με τη «χορογραφία» των παραστάσεων.

     Στη συνέχεια, τη σκυτάλη των ομιλιών έλαβε η Δρ Σάλλα Χαριτίνη, Ιατρός, Διευθύντρια του Κυτταρολογικού Τμήματος του «Υγεία- Μητέρα», η οποία μίλησε στους μαθητές με θέμα : «Η Ιατρική ως επάγγελμα και ως τρόπος ζωής». Ξετυλίγοντας το νήμα της σκέψης της, τόνισε ότι, για να γίνει κάποιος γιατρός, πρέπει να διαθέτει ανθρωποκεντρική θεώρηση της ζωής, να τον συναρπάζει η αποκρυπτογράφηση της ζωής και του μυστηρίου του ανθρώπινου οργανισμού, να διαθέτει ομαδικό πνεύμα και να ασκεί γοητεία πάνω του η διαχείριση της ζωής και του θανάτου. Χαρακτηριστικά της Ιατρικής είναι ότι ασχολείται με τη μεταβλητότητα της ανθρώπινης βιολογίας και ότι απαιτεί την ελαχιστοποίηση των λαθών από όσους την ασκούν. Για να γίνει κάποιος γιατρός, καλείται να διαθέτει ως αναγκαία εφόδια τον κοινό νου, τη διάθεση για διαρκή ενημέρωση και συγκεκριμένη μεθοδολογία σκέψης. Στη συνέχεια, η κ. Σάλλα τόνισε ότι η Ιατρική στηρίζεται σε αλγόριθμους, καθώς και σε αυτήν- όπως και στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές- υπάρχουν τα λεγόμενα «δέντρα απόφασης». Το δέντρο απόφασης ενός γιατρού στηρίζεται στο σχήμα : αν ισχύει αυτό, τότε πρέπει να κάνω αυτό, να αποκλείσω το άλλο… Ακρογωνιαίος λίθος της διάγνωσης, που αξιοποιεί την προαναφερθείσα διαδικασία είναι το ιατρικό ιστορικό. Τέλος, η κ. Σάλλα συμβούλευσε όσους μαθητές σκοπεύουν να σπουδάσουν Ιατρική να μην ξεχνούν ποτέ ότι εξετάζουν σώμα και ψυχή, γεγονός το οποίο συνεπάγεται ενεργή ακρόαση και ενεργοποίηση όχι μόνο το I.Q αλλά και του E.Q…

     Ο Δρ Μπουραντάς Δημήτρης, Καθηγητής Management του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Συγγραφέας, μίλησε στο κοινό με θέμα : «Ανάπτυξη θεμελιωδών νοημοσυνών για επαγγελματική και προσωπική επιτυχία : ο ρόλος των γονέων και των δασκάλων». Ξεκινώντας την ομιλία του, που παράλληλα έμοιαζε με μάθημα ζωής, αναφέρθηκε στον αληθινά πετυχημένο άνθρωπο, που δεν είναι άλλος από εκείνον που ζει όπως θα ήθελε να ζήσει. Η επιτυχημένη ζωή είναι το γινόμενο των επιλογών μας και της υλοποίησης αυτών. Ο κ. Μπουραντάς δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στα πέντε είδη νοημοσύνης, που είναι κομβικής σημασίας όχι μόνο για την επαγγελματική ανέλιξη ενός ατόμου αλλά, συλλήβδην, για τη ζωή του : την υπαρξιακή, τη λογική, την κοινωνική, την πρακτική και τη συναισθηματική. Το πρώτο είδος νοημοσύνης, η υπαρξιακή, συνδέεται με την αυτογνωσία του ατόμου και την αυτοπεποίθηση που θα ωθήσει το άτομο να πιστέψει ότι είναι ικανό να κυνηγήσει τα όνειρά του. Η λογική νοημοσύνη συνίσταται στον ορθολογισμό και τον σωστό ορισμό ενός προβλήματος, με τη συνεκτίμηση των υπέρ και των κατά. Η κοινωνική νοημοσύνη, στην οποία είχε αναφερθεί και ο Πλάτωνας, σχετίζεται με την ομαδικότητα, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα και την ικανότητα του ηγέτη- και όχι μόνο- για συνεργασία. Δυστυχώς, έρευνες κατατάσσουν τη χώρα μας στην τελευταία θέση μεταξύ 61 χωρών στο θέμα της συνεργασίας. Η πρακτική νοημοσύνη στηρίζεται στη μετουσίωση του στόχου σε έργο, μέσω του σωστού σχεδιασμού. Κομβικής σημασίας για αυτό το είδος της νοημοσύνης αναδεικνύεται η έννοια της αποτελεσματικότητας. Ο επιτυχημένος άνθρωπος θα πρέπει να αφιερώνει τον περισσότερο χρόνο του στα πολύ σημαντικά και πολύ επείγοντα και ελάχιστο τα μη σημαντικά και μη επείγοντα. Τέλος, η συναισθηματική νοημοσύνη έγκειται στην ικανότητα των ατόμων να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους καθώς και των άλλων και να τα χρησιμοποιούν ως οδηγό σκέψης και συμπεριφοράς. Ο κ. Μπουραντάς, κλείνοντας τον λόγο του, αναφέρθηκε στην τυραννία των «ή» (tyranny of “or”) που βασανίζει πολλούς ανθρώπους (π.χ. επαγγελματική ή προσωπική επιτυχία;), προτείνοντας στους μαθητές να σκέφτονται με το «μαζί και περισσότερο» (both and more).

     Ο τελευταίος ομιλητής της Ημερίδας Επαγγελματικού Προσανατολισμού που διοργάνωσε το σχολείο μας ήταν ο κ. Ρήγας Φάνης, Οικονομολόγος και Συνιδρυτής του Kariera.gr. Με αφορμή το γεγονός ότι, σήμερα, 500 εταιρείες αναζητούν 2.500 επαγγελματίες, έθεσε το ερώτημα σχετικά με το ποια είναι τα επαγγέλματα που έχουν ζήτηση στις μέρες μας, για να απαντήσει ότι είναι εκείνα που σχετίζονται με την εξυπηρέτηση πελατών μέσω τηλεφώνου ή ηλεκτρονικού υπολογιστή. Στη συνέχεια, σημείωσε ότι τα επαγγέλματα αυτά που σήμερα έχουν ζήτηση δε σημαίνει ότι θα έχουν και αύριο, αφού ο κόσμος μας αλλάζει τάχιστα.  Έκανε λόγο για τις hard skills, τις ικανότητες, δηλαδή, που αποκτάμε μέσω της εκπαίδευσης αλλά και τις soft skills, που σχετίζονται με τον χαρακτήρα, τις αξίες, τις επικοινωνιακές και ηγετικές μας ικανότητες αλλά και την ικανότητα να διαχειριζόμαστε σωστό τον χρόνο μας. Προς έκπληξη όλων, τόνισε ότι, σήμερα, δίνεται μεγάλη έμφαση στις soft skills, καθώς οι εταιρείες επιζητούν έναν ολοκληρωμένο επαγγελματία και άνθρωπο. Ακόμα, βαρύνουσας σημασίας είναι και οι meta skills, δηλαδή η ικανότητα να μαθαίνουμε, η προσαρμοστικότητα και η ανθεκτικότητα, η δύναμη, δηλαδή, να ανακάμπτουμε μετά από μια αποτυχία. Ο κ. Ρήγας έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ικανότητα που των επαγγελματικών να καταφέρνουν να ορθοποδήσουν μετά από μια αποτυχία, καθώς η εξέταση των λόγων που οδήγησαν σε αυτή μπορεί να οδηγήσει σε μια νίκη. Τέλος, δε δίστασε να στηλιτεύσει τη λογική που κυριαρχούσε στην ελληνική κοινωνία για πολλά χρόνια που ήθελε τα παιδιά να διαβάζουν, για να μπουν στο πανεπιστήμιο και να «ξεμπερδέψουν». Στη λογική αυτή που σήμερα είναι ολέθρια, αντέτεινε την εξής συμβουλή προς τους μαθητές : «να εργάζεστε, να σπουδάζετε, να είστε ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας και να διαχειριστείτε την αποτυχία».

     Η λάμψη στα μάτια των ομιλητών, καθώς μιλούσαν για το επάγγελμά τους και, παράλληλα, έδιναν συμβουλές στους μαθητές για το πώς θα επιτύχουν στον επαγγελματικό στίβο, ενδυνάμωνε τα λεγόμενά τους και αποτελούσε αδιάψευστο μάρτυρα της αλήθειας τους. Έτσι, τα λόγια του Albert Schweitzer αποδείχτηκαν περισσότερο επίκαιρα από ποτέ: « Η επιτυχία δεν είναι το κλειδί για την ευτυχία. Η ευτυχία είναι το κλειδί για την επιτυχία. Αν αγαπάς αυτό που κάνεις, θα γίνεις πετυχημένος».